missa4

 

 

W niedzielę 1 lutego 2015 r. o godz. 19, w ramach cyklu „Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim” mieliśmy możliwość uczestniczyć w ważnym dla Lublina wydarzeniu muzycznym. Zaprezentowana została Msza Kreolska Ariela Ramireza. To największe arcydzieło współczesnej muzyki latynoamerykańskiej i jedno z największych w światowej wokalistyce religijnej.

Misa Criolla nie była jedynym punktem w programie niedzielnego koncertu, choć już tylko to dzieło byłoby w stanie przyciągnąć najbardziej wymagających melomanów. Usłyszeliśmy także „Ave verum Corpus” i „Santa Maria Mater Dei” A. Mozarta, „Capriccioso op. 36” M. Surzyńskiego oraz „Ave Maria”A. Wawiłowa.

W koncercie wystąpiły Młodzieżowy Chór Mieszany Carduelis  i Chór Stowarzyszenia Miłośników Śpiewu Chóralnego Cum Musica. Obydwa zespoły śpiewacze przyjechały z Poniatowej, miasta, które jest przedziwnym artystycznym fenomenem nie tylko na Lubelszczyźnie, ale i chyba w całej Polsce. Aktywnością muzyczną, zwłaszcza pasją do śpiewu, nikt z Poniatową równać się nie może. W partiach wokalnych usłyszeliśmy także dwa soprany: Dorotę Niezgodę i Agnieszkę Ożgę.

Oprawa instrumentalna to:

Daria Młyniec – flet

Elżbieta Charlińska – organy

Zespół gitarowy Centrum Kultury Promocji i Turystyki (CKPiT) w Poniatowej pod kierownictwem Beaty Żywickiej

Zespół perkusyjny CKPiT w Poniatowej

Kierownikiem artystycznym całego przedsięwzięcia i dyrygentem byłą Pani Dagmara Matysik, która już od ponad dwudziestu lat zajmuje się edukacją muzyczną, a szczególnie chóralistyką. Jest też założycielką i dyrygentem Młodzieżowego Chóru „Carduelis” oraz Chóru „Cum Musica”.

Z powyższego zestawienia jasno widać, że czekały nas niesłychanie intensywne doznania artystyczne. Bezsprzecznie ich kulminacją była tytułowa Misa Criolla Ariela Ramireza. Ten argentyński kompozytor i pianista urodził się w 1921 roku w Santa Fe, a zmarł 18 lutego 2010 roku w Buenos Aires. Był autorem ponad 3000 utworów. Teksty do jego muzyki pisali uznani artyści pióra z Argentyny i innych krajów Ameryki Południowej, m.in. Miguel Brascó i Atahualpa Yupanquim. Najbliżej kompozytor współpracował z Felixem Luną, wielką osobowością życia kulturalnego i politycznego Argentyny. Ramirez prowadził także własny zespół, w którym zasiadał przy fortepianie.

Światową sławę przyniosła mu Misa Criolla napisana w 1964 roku. Jej muzyczny kształt ma bezpośredni związek z orzeczeniami II Soboru Watykańskiego i zmianami liturgicznymi, które były jego konsekwencją. Możliwość odprawiania Mszy Świętej w językach ojczystych, natchnęła Ramireza do stworzenia oprawy muzycznej liturgii, opartej na motywach ludowych Argentyny i innych krajów Ameryki Łacińskiej. Główne części mszy: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei pobrzmiewają mieszanką rytmów, melodii i tropów muzycznych bezkresnych równin argentyńskiej Pampy, folkoru boliwijskiego i muzyki Andów. W światowych wykonaniach mszy bardzo często biorą udział prawdziwie „surowe” zespoły latynoskie, brzmią flet picolo, fletnia Pana, gitary i typowy dla muzyki łacińskiej zestaw instrumentów perkusyjnych. Wykonywali i wykonują ją tak znakomici śpiewacy, jak: Mercedes Sosa – nazywana Głosem Ameryki Południowej, najmocniej utrwaliły się jej wykonania „Gloria”; Jose Carreras, który nie tylko wykonuje części Mszy Kreolskiej jako solista, ale wielokrotnie bezpośrednio współpracował z samym kompozytorem; Jose Cura – w pamięci melomanów szczególnie mocno zapisało się wykonanie Mszy z jego udziałem w bazylice św. Franciszka w Asyżu w roku 2007. Ostatnie wielkie wykonanie Misa Criolla miało miejsce 12 grudnia 2014 roku w bazylice św. Piotra na Watykanie, podczas liturgii, której przewodniczył Papież Franciszek. Latynoskie korzenie obecnego papieża w istotny sposób przyczyniają się do częstotliwości wykonań „Misy” w trakcie ważnych uroczystości religijnych – zwłaszcza tych, w których uczestniczy Biskup Rzymu.

Ciąg dalszy przeczytasz w lutowym wydaniu magazynu antidatum.

Andrzej